Sunday, February 8, 2009

7 lapisan langit dan keluasan alam

Langit dan bumi dicipta oleh Allah s.w.t dgn ciri2 tersendiri,salah satu ciri2 nya ialah berlapisan. "langit", yang kerap kali muncul di banyak ayat dalam Al Qur’an, digunakan untuk mengacu pada "langit" bumi dan juga keseluruhan alam semesta. Dengan makna kata seperti ini, terlihat bahwa langit bumi atau atmosfer terdiri dari tujuh lapisan iaitu lapisan pertama ialah bumi dan lapisan terakhir ialah aerospace yg tiada penghujung.
"Dia-lah Allah, yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak menuju langit, lalu dijadikan-Nya tujuh langit. Dan Dia Maha Mengetahui segala sesuatu." (Al Qur'an, 2:29)
"Kemudian Dia menuju langit, dan langit itu masih merupakan asap. Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa dan Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya." (Al Qur'an, 41:11-12)


Pelajaran tentang keluasan alam menceritakan tentang Allah s.w.t yang menciptakan langit dan bumi.Dengan keagungan dan kekuatannya, langit semakin berkembang mengikut kehendaknya. Dalam Al Quran Surat Lukman ayat 31 dijelaskan bahwa ilmu Allah swt. itu sedemikian luasnya langit sehingga manusia tidak akan dapat merangkumnya dalam berjilid-jilid laporan penelitian, betapapun kerasnya usaha tersebut.

Antara perkara penting lain yang boleh dipelajarai adalah, “alaisa” sama maksud dengan “hal” iaitu adakah. “bala” sama maksud dengan “na’am”. Terdapat ayat perumpamaan yang dipanggil “balaghah”. Sebagai contoh “raaitu al-asada fissuk” yamg bermaksud, lelaki yang garang

No comments: